رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نکا از ثبت سه فقره وقف جدید در این شهرستان خبر داد و گفت : این وقف‌ها با نیت کمک هزینه برای ساخت حسینیه روستای سارم، آشپزخانه و غسال‌خانه انجام شده است.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران، حجت‌الاسلام مهدی صالحی امروز در گفت‌وگو با ما، اظهار کرد: خیر نیکوکار و واقف ارزشمند علی قاسمی، برای عمل به وصیت پدر بزرگوارشان، 590 مترمربع زمین برای احداث حسینیه به این اداره وقف کرده است.
 
وی افزود: ارزش ریالی این 590 متر مربع زمین، 485 میلیون ریال برآورد شده که براساس نیت واقف خیراندیش برای ساخت حسینیه ثارالله در روستای سارم بخش هزارجریب نکا هزینه می‌شود و امیدواریم افراد دیگری نیز از این روستا، روستاهای همجوار و در سطح شهرستان به این امر حسنه اهتمام ورزند.
 
رئیس اوقاف و امور خیریه نکا ادامه داد: زمین در نظر گرفته شده برای ساخت حسینیه به نام ثارالله 590 متر مربع به ارزش 485 میلیون ریال در نظر گرفته شده است که توسط وراث مختار (عزیز) قاسمی وقف و مقرر شد تا این حسینیه در دو طبقه با بالکن زنانه در این مکان ساخته شود که برای ساخت آن در مجموع حدود 20 میلیارد ریال از سوی مردم هزینه می‌شود.
 
این مسؤول از وقف 80 متر زمین برای ساخت آشپزخانه و سرویس بهداشتی حسینیه روستای سارم توسط علی قاسمی به ارزش 96 میلیون ریال خبر داد و افزود: ساخت آشپزخانه هم از ضرورت‌های مهم بود که با وقف زمین توسط این خیر عملیاتی می‌شود.
 
صالحی درباره سومین وقف انجام شده در طول ماه گذشته تاکنون در این شهرستان، گفت: سیدمهدی پایدار از دیگر شهروندان نکایی هم 50 متر مربع عرصه و اعیان برای ساخت غسال‌خانه در روستای باداب‌سر در بخش هزارجریب نکا به ارزش 60 میلیون ریال وقف کرده است.
 
وی ادامه داد: برای سه فقره وقف جدید ثبت شده در شهرستان نکا در طول ماه گذشته تاکنون به ارزش حدود 700 میلیون ریال بوده است که با ساخت و تحویل آن توسط مردم حدود 20 میلیارد ریال برای ساخت این حسینیه و آشپزخانه و مسائل جانبی هزینه و وقف می‌شود.
 
برگزاری حدود 10 برنامه در دهه ولایت نکا
 
رئیس اوقاف و امور خیریه نکا با تبریک فرا رسیدن عید دهه ولایت و امامت از قربان تا غدیر، عید غدیر را مهم‌ترین و بهترین فرصت برای تبیین امامت دانست و اظهار کرد: به همین مناسبت برنامه‌های مختلف فرهنگی و دینی و اجتماعی اجرا شده و در دست اجراست.
 
این مسؤول افزود: برنامه‌های دهه ولایت از روز عید قربان آغاز و تا روز عید غدیر ادامه دارد که شامل برگزاری مراسم دعای عرفه، نماز عید قربان، برپایی خیمه‌های معرفت، برپایی ایستگاه‌های همه واقف، برگزاری جشن‌های دهه ولایت و جشن عید غدیر، آذین‌بندی، چراغانی و زیباسازی معابر و خیابان‌ها، نصب بنر و پلاکارد، برگزاری مراسم مدیحه‌سرایی و سخنرانی در امامزاده‌های شاخص و... است.
 
صالحی با تأکید بر اینکه حرمت این ایام باید از طرف مردم و مسؤولان دستگاه‌های اجرایی حفظ شود و همه در مراسم‌های مختلف این دهه حضور داشته باشند و از برکات آن استفاده کنند، ادامه داد: عید غدیر، بالاترین عید امت اسلامی است که باید برای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن آن تلاش شود.
 
وی افزود: تلاش دشمن محو غدیر و فراموش شدن مسأله امامت و ولایت است که باید برای این منظور و مقابله با فعالیت‌های فرهنگی دشمن با تمام توان وارد شده و بدانیم امامت و ولایت از مسائل مهم برای ما است و همگان باید برای تبیین، ترویج و اشاعه فرهنگ غنی غدیر در دهه ولایت و امامت تلاش کنند.
 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نکا بر نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه و در بین نسل جدید تأکید کرد و بیان کرد: باید فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی جامع و دقیقی در نهادینه کردن امر وقف در جامعه انجام شود.
 
صالحی با بیان اینکه نکا دارای 10 هزار و  114 رقبه و مستأجر است، گفت: شهرستان نکا با دارا بودن حدود 60 امامزاده، حدود 400 موقوفه دارد که از این تعداد موقوفه، 59 موقوفه منفعتی بوده و برخی از آنها نیز همانند مسجد، تکیه و ... انتفاعی است.
/2759/